Vendula Vítová

Kontakt

Stáže a přestupy mezi ateliéry

2018–2019 Ateliér restaurování výtvarných děl sochařských / Škola Jana Kracíka
2013–2018 Ateliér restaurování výtvarných děl sochařských / Škola Petra Siegla

Co je důležité vědět o vaší práci?

Diplomová práce zahrnovala restaurování tří sochařských děl: 
Prvním dílem je barokní polychromovaná dřevěná socha adorujícího anděla, která je určena do nové expozice Národního muzea. Druhým je barokní polychromovaná pískovcová socha sv. Mikuláše z majetku Lapidária Národního muzea. Nejzásadnějším zásahem u obou soch bylo sejmutí druhotných přemaleb.


Poslední je socha muže z umělého kamene, která tvořila jednu z osmi soch dříve zdobících atiku domu č. 23 na Senovážném náměstí v Praze. Tato plastika vyžadovala komplexní restaurátorský zásah kvůli jejímu naprosto havarijnímu stavu.


Součástí diplomové práce je i teoretická práce, v níž se zabývám problematikou upevňování polychromie na kamenných plastikách.

Jak si představuješ sebe a svou práci za 5 let?

Prvních pár roků po škole je pro čerstvého restaurátora vždy dobré spolupracovat se zkušenějšími kolegy z oboru, než si obstará vlastní licenci a vyrovná se s restaurátorskou realitou. Tomu se zajisté nevyhnu. Neplánuji však zůstávat v Praze. Za pět let se vidím někde na pomezí Čech a Moravy ve vlastním domě, jehož součástí bude i restaurátorský ateliér. Budu se muset ohánět, aby to nebyla pouze prázdná místnost, ale prostor vybavený vším nářadím a stroji, které restaurátor ke své činnosti potřebuje. Mezitím co budu jednou rukou houpat dítě v kočáru a přes handsfree volat manželovi, kdy už se vrátí z práce, budu druhou rukou snímat polychromii z nějakého sv. Jana Nepomuckého nebo Panenky Marie a přitom ještě přemýšlet, co hodit za zeleninu ze zahrady na pánev k večeři. Přes sezónu vystřídám restaurování dřevěných soch za kamenné. Když se mi naskytne příležitost, budu spolupracovat s regionálním muzeem, zámkem nebo skanzenem.